paleontica-logo
Dit artikel moet gereviewd worden. Het kan daarom zijn dat de inhoud en/of de opmaak niet juist zijn.

Fossiel.net weekend, zaterdag 4 en zondag 5 april 2009

Op 5 april 2008 hebben we met een groep van het Fossiel.net forum een bezoek gebracht aan de krijtgroeve Misburg bij Hannover in Duitsland. Taco en Gerrit-Jan hebben dit keer de organisatie op zich genomen. Bedankt hiervoor! Voorafgaand aan het groevebezoek hebben twee groepen op zaterdag 4 april nog een bezoek gebracht aan Resse of Höver.

Verslag van het bezoek aan groeve Allemania, door Taco Geertsema

Samen naar Hannover, begon voor mij op vrijdagmiddag 3 april 2009 met de rit naar de camping "Birkensee" in Laatzen waar ik omstreeks 16:15 uur als eerste aankwam. Snel de tent opgezet en toen ik vervolgens een rondje over de camping wilde maken, spotte ik Gerrit-Jan (The Ammonite Hunter), Bart (Karel Koninkrijk) bij de receptie. Onder het genot van een biertje en een Ouzo werd er in het "busje" bijgepraat en de eerste honger gestild met een heerlijk broodje worst.

Quentin, smikkelend aan een kippenpoot. (Foto: Gerrit-Jan Tijman)

De bus werd de camping opgereden en naast mijn tent geparkeerd. In afwachting van de komst van Tom (Spongebob), Martijn (supergraver) en zoon Quentin (minigraver) installeerden wij ons naast het busje en bespraken wij de plannen voor de komende twee dagen. Na een poosje arriveerde Tom en nadat zijn tent was opgezet werd de BBQ ontstoken en een rookgordijn over de camping gelegd. De duisternis was al ingevallen toen Martijn door het rookgordijn opdook. Deze had na tien keer heen en weer rijden eindelijk de camping gevonden. Na het verorberen van de kippenpoten en de karbo's die door Gerrit-Jan en Bart waren bereid, gingen we allemaal plat om de volgende morgen goed uitgerust te zijn voor ons bezoek aan Höver.

De volgende morgen reden we na het ontbijt met verse broodjes en koffie naar de fabriek van de Holcim AG waar we dankzij een kennis van Gerrit-Jan deel konden nemen. In colonne de groeve in. In tegenstelling tot mijn vorige bezoek mocht er dit maal doorgereden worden tot onderin de groeve. Na een korte wandeling streek het merendeel van de groep neer aan de oostzijde van de groeve in de conica/papillosa zone. In korte tijd had iedereen een aantal gave conica's in de rugzak of emmer zitten.

De groeve Allemania. (Foto: Taco Geertsema)

Na verloop van tijd besloot ik naar de zuidwest kant van de groeve te gaan. Daar trof ik Tom die vol enthousiasme over de sponzenfauna vertelde en enkele van zijn vondsten toonde. Tevens liet hij een stuk van een haaienwervel zien die hij gevonden had en tot mijn verbazing aan mij gaf met de opmerking: "Anders komt hij toch in een laatje". Nogmaals bedankt Tom.

Gerrit-Jan en zijn vader in de groeve Allemania. (Foto: Gerrit-Jan Tijman)

Al wandelend over het talud verzamelde ik zee-egels, belemnieten, sponzen en brachiopoden en voor ik er erg in had was het kwart over twee en werd het tijd om weer naar het verzamelpunt te lopen. Hier werd door de organiserende APH materiaal te koop aangeboden. Uiteindelijk toch maar de knip getrokken om twee soorten zee-egels die ik niet gevonden had te kopen. Met een voldaan gevoel stapten we in de auto en eenmaal op de camping werden de vondsten aan een nadere inspectie onderworpen.

Samen op de camping. (Foto: Tom Koops)

Terwijl we hiermee bezig waren arriveerden Marietta en zonen en de groep die naar Resse was geweest. Ook de Resse-groep had een goede dag gehad en toonden hun vondsten. Na ons te hebben opgefrist gingen we naar het restaurantje op de camping om te genieten van een Schnitzelmaaltijd. De keuken was echter niet berekend op een dergelijke groep en het duurde enorm lang voor we de maaltijd voorgeschoteld kregen. Tom, die op die avond nog een afspraak had met een locale sponzenverzamelaar vertrok noodgedwongen met een lege maag. Ondanks het lage tempo en een klein bestelfoutje hebben we het ons goed laten smaken. Na nog een beetje natafelen bij de tent gingen we allen te vrede naar bed en ik dacht, als Teutonia net zo wordt als vandaag kan het weekend niet meer stuk.

Adri slaapt hoog en droog. (Foto: Gerrit-Jan Tijman)

Verslag van het bezoek aan Resse door Erik Bleeker

Zaterdagmorgen 4 April s'morgens half 7 opgestaan. Nog snel alles bij elkaar gezocht. Broodjes gesmeerd en de kofferbak vol gepakt. Toen op weg naar Hengelo,waar ik met Adri en Herman had afgesproken om op te stappen bij het Van der Valk Restaurant. Na kennis te hebben gemaakt en de spullen te hebben overgeladen, bij Adri in haar Jeep,gingen we op weg naar Hannover. Onderweg lekker gebabbeld over de NGV van Twente en over allerlei excursies eerder gemaakt. Onderweg nog even een tussenstop gemaakt ergens bij Bad Oeynhausen. Daarna weer door naar Hannover. Vanaf Engelborstel heb ik de weg gewezen omdat ik eerder in Resse was geweest. Toen we bij de groeve aankwamen eerst even koffie en broodjes gegeten.

De groeve Resse (Foto: Erik Bleeker)

Vervolgens de groeve in gegaan, waar al 2 Duitsers aan het zoeken waren met boormachine met aggregaat. Even naar hun vondsten gekeken. De oudere man had een toevalstreffer. Een geode met Ammoniet in een afvalberg. Verder had hij een woonkamer gevonden, maar verder niks van betekenis. De meeste Fossielrijke lagen zijn al volledig doorzocht en het kost dan heel veel graven om op de geodenbanken te komen.

Na een aantal tips zijn we gaan graven in een Fossielrijke laag. Maar geen geoden gevonden. Wel veel Aegocriocerassen maar allemaal verdrukt. Behalve een grote waarvan de woonkamers bewaard zijn gebleven. Achterin de groeve vond ik in een geul, een megagrote woonkamer van een ammoniet die wel zo'n 50 cm doorsnee is geweest. Op de Ammoniet zitten allemaal wormengangen die zich na de dood van de Ammoniet op de schaal gehecht hebben.

Verder even de schuine zijden afgezocht die veel belemnieten opleverden en 1 vissenwervel! Aan het eind van de middag toch nog geluk. Ik vond een kleine geode die waarschijnlijk kapot was gevroren in de winter met daarin zat een Aegocrioceras spathi van +/-8 cm doorsnee. Mijn dag was helemaal geslaagd!

Herman en Erik graven de groeve af. (Foto: Adri Delcour)

Later weer naar Adri en Herman die ook weer op het zelfde stuk zaten te graven, waar we waren begonnen. Herman had een grote Ammoniet gevonden ,maar het grootste gedeelte was verdrukt. En bij het loswerken zou hij helemaal uit elkaar vallen. Even een foto gemaakt omdat het toch een supermooi gezicht was. Toen zag ik de man van het Steinkern forum staan. Hij gaf nog wat goed tips, en daarna vroeg hij of we mee gingen naar zijn auto. Hij liet 3 geodes zien die nog verder moesten worden geprepareerd. Toen haalde hij een krat tevoorschijn wat helemaal vol zat. Ik keek mijn ogen uit. Kon geen keuze doen. We mochten meenemen wat we mooi vonden. De rest zou hij weg gooien,bij de kapot geslagen geoden. Ik sprak met Herman en Adri af dat we alles mee zouden nemen naar de camping, om te verdelen onder de andere Fossiel.Net mensen. Jurgen vond dat geen probleem.

Minigraver - de grote, onvermoeibare held van dit weekend. (Foto: Tom Koops)

Toen alles ingepakt en na omgekleed te zijn met een voldaan gevoel op weg naar de camping. Bij de afslag van de camping even verkeerd gereden(doorgereden).Daarna gekeerd en ons aangemeld bij de campingeigenaar. Daarna werden we verwelkomd door de Höver-gangers. De geleende tent opgezet samen met Tom en daarna met iedereen kennis gemaakt. Daarna even wat vondsten uit Höver bekeken en uit andere groeves (Gerrit Jan / Tom). Het was een super geslaagd weekend en het is voor herhaling vatbaar.

Verslag bezoek groeve Teutonia door Herman Zevenberg (Webmaster)

Na een korte nacht hebben we snel opgebroken en snel nog wat bestelde brötchen verorberd. Daarna vertrokken we met z'n allen richting de groeve Teutonia in Misburg. Na het aanmelden bij de groeve reden we naar de ingang. Het terrein daar is immens groot. Na het parkeren was het nog zeker 20 minuten lopen naar de eerste stenenhopen. In de groeve was ook tegelijkertijd een grote groep van de NGV Utrecht. Gezien de grootte van de groeve was dit geen enkel probleem om met zoveel zoekers te zijn. Na een beetje mistig begin, brak af en toe de zon zelfs even door, prima zoekweer dus.

De groeve Teutonia in Misburg. De lange loop naar de groeve (Foto: Gerrit-Jan Tijman)

Iedereen heeft wel meerdere leuke vondsten gedaan deze dag. Er zijn veel sponzen (o.a. de bekende Coeloptychium, ofwel zonnespons), veel zee-egels, ammonieten en belemnieten gevonden. Ook natuurlijk nog de nodige bivalven. Om 3 uur moesten we uit de groeve vertrekken, dus iedereen verzamelde zich met overvolle tassen bij de ingang. Hierna werd er uitgebreid afscheid genomen en vervolgde iedereen zijn weg naar huis. Wederom een erg geslaagd weekend, dus zeer zeker voor herhaling vatbaar!

Enkele Vondsten uit de collectie van Gerrit-Jan. (Foto: Gerrit-Jan Tijman)

Topvondst van Herman (Webmaster). Een Coeloptychium, ofwel zonnespons. (Foto: Taco Geertsema)

Verslag: Taco Geertsema (Galeocerdo), Erik Bleeker (Erik-B) en Herman Zevenberg (webmaster)

Feedback

Mist er iets op deze pagina? Of klopt er iets aan de tekst? Meld het ons.

Doneer

Wij zijn geheel afhankelijk van donaties. Daarom vragen wij onze gebruikers ons te helpen.

20.0%
Percentage van ons maanddoel gehaald deze maand